آموزش پشتیبانی سایت

آموزش پشتیبانی سایت(درون سازمانی)

پورتال چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

پورتال معادل فارسی برای کلمه PORTAL است که در فرهنگ لغات به “دریچه“، “درگاه” و “مدخل” معنی شده است. اما کاربرد کلمه پورتال در تکنولوژی اطلاعات معنای متفاوتی دارد.

به بیان ساده تر، پورتال صفحه ای در وب است که امکاناتی را به صورت مجازی در اختیار کاربر قرار می دهد و دسترسی آسان را بدون توجه به محل فیزیکی در مورد هر چیزی که کاربر نیاز دارد، برای او فراهم می کند.

می توان گفت یک پورتال، درگاهی به دنیای مجازی است که به وسیله کاربر می تواند با استفاده از امکانات فراهم شده در آن، تمامی نیازهای خود را محقق سازد. مواردی همچون جستجو کردن ،خرید نیازهای روزمره، مدیریت حساب های بانکی و…. آنها همه چیز را از طریق درگاهی واحد برای کاربران خود فراهم می سازند.

پورتال چند ویژگی اصلی دارد:

  • تجمع اطلاعات
  • هدف دار بودن اطلاعات
  • دردسترس بودن اطلاعات
  • دریچه ورود منحصر به فرد

تفاوت پورتال و وبسایت

با وجود اینکه شباهت ظاهری بسیاری میان یک وبسایت و یک پورتال وجود دارد، اما این دو تفاوت های زیادی هم دارند. این شباهت به گونه ای است که در نگاه اول تفاوت محسوسی میان آن دو مشاهده نمی شود. اما این سوال مطرح است که به طور مشخص تفاوت آن دو در چیست؟

پورتال ها عموما حاوی مطالبی هستند که جنبه اطلاعات عمومی دارند. این داده ها از منابع گوناگون بر روی یک پورتال جمع آوری می شوند که معمولا دارای پراکندگی فراوانی هستند. به همین خاطر، در بسیاری از آنها، ابزاری نظیر Directory وجود دارد تا این اطلاعات را طبقه بندی کند.

اما داده هایی که در یک وبسایت قرار دارند، معمولا از منابع محدودتری تامین شده و پراکندگی زیادی ندارند. آنها حول یک محور و موضوع مشخص دور می زنند و اصطلاحا تخصصی تر می باشند.

عموما می توان گفت ویژگی های زیر یک پورتال را از یک وبسایت متمایز می کند:

  1. درگاه ورود منحصر به فردی که از طریق آن به مجموعه ای از منابع مرتبط با پورتال دسترسی خواهید داشت
  2. نمایشی هدفمند از اطلاعات با بهره گیری از تجربیات کاربر
  3. دسترسی تقسیم بندی شده به انبوهی از داده ها و اطلاعات طبقه بندی شده
  4. امکان برقراری ارتباط و همکاری میان تمامی کاربران و استفاده کنندگان در پورتال
  5. امکان پیوستن به نرم افزارها و سیستم های نرم افزاری که گردش کاری مشخص و تعریف شده ای دارند

انواع پرتال

پرتال های وب یا همان وب پرتال ها بر اساس نوع کاربردی که از آنها می شود طبقه بندی می شوند که برخی از آنها به شرح زیر هستند :

  1. پرتال های شرکتی : دسترسی اختصاصی به اطلاعات خاصی از یک شرکت یا کمپانی خاص را فراهم می کند مثلا www.canon.com یکی از انواع این پرتال ها است .
  2. پرتال های تجاری: اینگونه پرتال ها در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند مثلا google shop یکی از این نوع پرتال ها است.
  3. پرتال های شهری: دسترسی به خدمات و اطلاعات یک شهر را ممکن می سازد . مثلا www.tehran.ir یکی از این نوع پرتال ها است .
  4. پرتال های فراگیر: دسترسی از طریق تجهیزات فراگیر  را ممکن می سازد.
  5. پرتال‌های تخصصی: پرتال‌هایی هستند که برای یک هدف خاص طراحی شده‌اند مثلا www.tosinso.com یک پرتال تخصصی فناوری اطلاعات است .
  6. پرتال‌های فضای کار:پرتال‌هایی هستند که بر اساس زمینه‌های کاری مختلف طراحی می شوند.
  7. پرتال‌های علمی: پرتال‌هایی هستند که امکان همفکری بین افراد متخصص در انجام یک پروژه مشترک را می‌دهند.

تعریف پورتال سازمانی

کلیه فرآیندها، خدمات، مدیریت اطلاعات یک سازمان هنگامی که بر بستر آنلاین قرار می‌گیرد باید در قالب یک پورتال (پرتال) سازمانی (یا درگاه سازمانی) پیکربندی شود. نیاز امروزه سازمان ها در سراسر دنیا تسریع و بهبود کیفیت انجام کارهای خود هستند و چه بهتر این اتفاق در یک پورتال سازمانی آنلاین اتفاق بیوفتد.

طراحی پورتال سازمانی

داشتن یک پورتال سازمانی شاید به راحتی داشتن یک وب سایت نباشد، اکثر سیستم های مدیریت محتوا (CMS) ها برای کاربرد های بسیار کوچک و در نهایت داشتن یک فروشگاه اینترنتی می باشد، مسلما یک سازمان برای داشتن یک پورتال سازمانی در اندازه سازمان خود نمی تواند به داشتن یک وب سایت که به یک شرکت طراحی وب سایت سفارش داده اکتفا کند.

پورتال های سازمانی در مقایس بزرگتر، فنی تر و کاربردی تر قرار دارند و این بر جزئیات اجرایی و پیکربندی آن تاثیر بسزایی دارد برای همین برای داشتن یک پورتال سازمانی باید به سراغ شرکت هایی رفت که هدف آنها ارائه راه کارها فرآیند های سازمانی بر بستر اینترنت می باشد.

پورتال‌ سازمانی دسته‌بندی‌های مختلف دارند، اما بر اساس یک دسته‌بندی معروف، به سه گروه تقسیم می‌شود:

  • پورتال اطلاعاتی سازمانی: از یک لوکیشن واحد به منابع اطلاعاتی دسترسی می‌دهد
  • پورتال اپلیکیشن سازمانی: دسترسی به اپلیکیشن‌های مورداستفاده شرکت را پیشنهاد می‌دهد
  • پورتال تخصصی سازمانی: برای تحلیل داده‌هایی که توسط کارمندان جهت دسترسی به پایگاه دانش سازمان مورداستفاده قرار می‌گیرد، به کار گرفته می‌شود.

اهداف پورتال سازمانی

ایجاد پورتال سازمانی اهداف کاملا مشخصی برای هر مشتری دارد. اما همه آنها در موارد زیر با هم مشترک هستند:

  • پشتیبانی از اهداف بیزنسی مشتری: اغلب وب پورتال تنها راهی است که می‌توانید با گروه‌های هدف خود در ارتباط باشید. این موفقیت کالاها یا خدمات شما و به طور کلی رضایت کاربر هدف شما را تعیین می‌کند.
  • کاهش بار اعزام (بهبود قابلیت سلف سرویس)، سهولت نویگیت و رابط کاربرپسند، پاسخ به درخواست کاربر را آسانتر می‌کند و نیاز به خدمات اضافی را کم می‌کند.
  • آموزش: اطلاعاتی که درست ارائه می‌شوند، باید به کاربر آموزش داده شوند.
  • ابزار ارتباطی قوی: قطعا پورتال همیشه یک وبسایت است و یک کانال ارتباطی مهمی است جهت اطلاع‌رسانی به مشتریان. اما مشتریان نیز از این طریق ما را مطلع می‌کنند، هم از طریق بازخوردها (فرم تماس، مشاوره و پرسش) و هم غیرمستقیم از طریق تحلیل رفتار بازدیدکننده.
  • ساده‌سازی انتقال داده‌ها (بهینه‌سازی)

برای دیدن تعرفه طراحی سایت فروشگاهی و مشاوره با ما در ارتباط باشید.

ویژگی‌‌های پورتال سازمانی

امنیت

امنیت یکی از چالش‌های اصلی توسعه سازمانی است، زیرا رخنه به اطلاعات رو به افزایش است. یک سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی  OWASP مدام گزارش‌ها را به روز می‌کند تا نگرانی‌های اولیه امنیتی برای امنیت اپلیکیشن وب از بین برود. این توصیه‌ها را در زمان انتخاب پلتفرم توسعه مدنظر داشته باشید تا از حمله سایبری و رخنه به داده‌ها جلوگیری شود.

قابلیت دسترسی

پورتال اینترانتی شما مستلزم تنها یک کنترل دسترس ایمن دو سطحی است. در سطح اول، توسط شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) عمل می‌کند. توزیع دقیق نقش‌ها و مجوزها در سطح دوم امنیت قرار می‌گیرد. این یعنی کارمندان مطابق با مجوزی که دارند (بر اساس عنوان شغلی و مسئولیت‌هایشان)، به اطلاعات و اپلیکیشن‌های کسب و کار خود دسترسی دارند. اگر می‌خواهید برای مواقعی که کارمندان از طریق موبایل وارد اپ می‌شوند، امنیت را تامین کنید. MAC با محدود کردن تعداد ابزارهایی که می‌توانند به شبکه دسترسی داشته باشند، به راحتی فیلترهایی اعمال می‌کند.

قابل اعتماد

ممکن است کسی درگیر خرابی سرور شود. این وضعیت وقتی بدتر می‌شود که مسائل فنی غیرمنتظره اثر منفی بر سود شما بگذارد. اما باید صبر داشته باشید، روش‌های مختلفی برای مقابله با آن وجود دارد، اول اینکه از استراتژی بازتاب سرور (server mirroring) استفاده کنید.

روش دیگر در حفظ امنیت سیستم و ذخیره بیشتر پول، مجازی‌سازی سرور است. این به عملکرد چند سرور بر روی یک سخت‌افزار می‌انجامد. پیشنهاد می‌شود یک سرور برای بکاپ گرفتن از داده‌های مهمتان اضافه کنید. در صورت بروز خطای مهمی در برنامه، داده‌ها بازگردانی می‌شوند، در حالی که ادمین سیستم سعی در تعمیر خرابی سخت‌افزار به صورت دستی دارد. علاوه بر این، اگر مشکل سرور کندی بارگذاری است، می‌توانید auto-scaling را فعال کنید.

سخن آخر:

حال که برایتان روشن شد که پورتال چیست ، باید در نظر داشته باشید که با توجه به این موارد، نرم‌افزار پرتال ساز خود را انتخاب کنید. برای مشاوره بیشتر با ما در ارتباط باشید

از ما مشاوره بخواهید

2 + 2 = ?